Stiskněte "Enter" pro přeskočení obsahu

Online výuka, GDPR a ochrana osobních údajů

Už jsem to psal mockrát, online výuka je neuvěřitelně složitá a komplexní věc, na kterou neexistuje rychlý a snadný recept. Když do toho zamícháme ještě ochranu osobních údajů, všechno se komplikuje daleko víc a je snadné se v tom ztratit. Tento text vůbec nemá snahu nahradit nějakou právní příručku a už vůbec to není komplexní manuál. Nečekejte prosím odkazy na paragrafy. Jde hlavně o to rychle předat školám varování před problémem, který může způsobit strašně moc zla a který si možná školy kvůli vyplňování nesmyslných dotazníků a jiných povinností teď neuvědomují.

Dejte nám pokoj s GDPR!

Ještě než začalo platit GDPR, musely školy dvacet let dodržovat zákon na ochranu osobních údajů. A nejen školy. Jestli chcete vědět, jak strašný opruz to je, zeptejte se ve speciálních školách. Ale i v době, kdy žádný podobný zákon neexistoval, bylo stejně špatně, když se stalo toto: Představte si, že třeba paní učitelka během nákupu v samoobsluze potkala známou maminky nějakého nezbedníka kterého učí a řekla (tak aby to všichni slyšeli): “Paní Nováková, ten váš Martin je na matiku machr, bude mít jedničku! Zato ten Maněna je pěknej trotl, no víte kterej ne? Bude rád, když mu dám čtyřku.” Jestli vám to nepřipadá špatně, můžete klidně přestat číst.V Březové učím desítky dětí. Někteří studenti jsou skvělí, často překonávají sami sebe a někdy mi posílají fotografii nebo video s tím, jak doma pracují. Jsou mezi nimi velice úspěšní a známí sportovci, děti které mají na něco úžasný talent a děti, které mají neobyčejně těžký život. Všechny je potřeba chránit z různých důvodů. Mám proto ochranu citlivých údajů hodně “pod kůží” a vím, že tady víc než kdy jindy platí: je potřeba hodně přemýšlet, než něco zveřejním. Píšu to aby bylo jasné, že mi nejde primárně o dodržování GDPR a podobných zákonů (které musím jako učitel dodržovat automaticky stejně jako třeba autorský zákon), ale chci vám ukázat, jak snadno můžete ublížit dětem a škole. Dal bych vám stejné rady, i kdyby žádné GDPR neexistovalo.

Neházejte ředitele žralokům prosím

Je to jako s porušením autorského zákona (já vím, o tom se nesmí moc mluvit) nebo jiného zákona, reálně to nejdřív odnese ředitel. V běžném provozu má ředitel velkou šanci spoustu věcí odchytit a vyřešit ve škole. Může se jít podívat na hodinu, vidí problémy hned a může na ně reagovat. I tak to mají ředitelé strašně těžké. Pokud má škola zavedený systém distančního vzdělávání, může ředitel kontrolovat obsah výuky a činnost učitelů a žáků v něm. Prostě se třeba přihlásí “do Bakalářů” a hned má přehled, co tam kdo dělá a jaké dává dětem výukové materiály. Jenže většina škol do současné situace spadla a žádný systém (ve smyslu softwaru i organizace) distanční online výuky nemá. Snadno se stane, že každý učitel si to začne řešit “po svém” a ředitel prakticky nemá šanci to uhlídat. Proč je to špatně už jsem mockrát psal, teď se budu soustředit na rady učitelům.

Snímky obrazovek a screencasty

Snímek obrazovky je asi nejčastější věc, kterou při tvorbě digitálních pomůcek použijete. Co může takový snímek třeba omylem obsahovat?

  • Kus okna konverzace s nějakým studentem.
  • Kus nebo celé okno s programem, ve kterém jsou vidět známky (třeba zrovna zadáváte klasifikaci a u toho děláte snímek obrazovky) a osobní údaje studentů.
  • Okno s otevřeným úkolem nějakého studenta.
  • E-mailová konverzace nebo e-mailové adresy.
  • Okno prohlížeče, na kterém jsou vidět názvy dalších otevřených panelů a oblíbené položky. Není potřeba, aby každý kdo vidí snímek obrazovky viděl, jakou máte banku (protože máte uložený odkaz na bankovnictví na liště v prohlížeči).
  • Fotografie ostatních lidí. Někdy stačí jen rozkošné miminko, které máte na pozadí plochy.
  • Program nebo internetová aplikace, do které je někdo přihlášený. Typicky třeba děláte návod k obsluze nějakého informačního systému a jsou tam údaje reálných lidí. Ty je dobré rozmazat nebo třeba začernit.
  • U screencastů je to ještě horší, protože informací ve videu zaznamenáte strašně moc a je snadné něco přehlédnout.

Většinu snímků okna internetového prohlížeče doporučuji dělat v anonymním režimu, protože se v něm hodně věcí automaticky skryje a také vás to donutí se zamyslet, co všechno chcete z okna prohlížeče ukázat a jestli třeba ještě není vhodné skrýt nějaký panel.

Záznamy z online výuky

Bohužel se v poslední době objevuje hodně videí, na kterých jsou záznamy z výuky, včetně jmen a příjmení dětí, jejich obličejů (obraz z webkamery) a hodně dalších osobních a citlivých údajů (na to se kdyžtak zeptejte pověřence). Podezřele velké množství učitelů se mě ptá, jak mohou zaznamenat online setkání se studenty. Je to hodně lákavé, jednoduše nahrajete svou online hodinu a dáte ji “na jůtůb”, aby si záznam prohlédly i děti, které se nemohly online výuky účastnit. A super je to vlastně i pro děti, které na online hodině byly a potřebují si něco zopakovat nebo připomenout. Jenže to má hodně úskalí a můžete tím napáchat dost škody.

  • Pokud máte v plánu zveřejňovat videa se záznamem online výuky (na kterých jsou i účastníci), poraďte se nejdříve s ředitelem, zástupcem nebo pověřencem.
  • Máte tohle v generálním souhlasu nebo bude potřeba si ho vyžádat od rodičů?
  • Hodně problémů si ušetříte, když budou mít děti vypnutou kameru.
  • Pokud chcete zpřístupnit záznam na YouTubu nebo podobné službě, odstraňte citlivé údaje (včetně obličejů dětí) překrytím nebo rozmazáním.
  • Neukládejte video na služby typu ulož.to atd.
  • Nenahrávejte záznam na Facebook a jiné socální sítě (výukové video kde něco sami vysvětlujete tam klidně dejte).
  • Je úplně jedno, jak nastavíte soukromí nebo zabezpečení videa. Jakmile si ho jednou může někdo přehrát, ztrácíte nad dalším šířením kontrolu. Jediná ochrana je na to myslet předem a zajistit, aby video neobsahovalo nic citlivého.

Učitelé to všechno dobře vědí

Tedy aspoň teoreticky. Mají za sebou školení. Dostávají hodně letáčků a obecných rad, například:

  • Chovejte se zodpovědně, dodržujte autorský zákon, GDPR a zákon na ochranu osobních údajů. To mi připomíná, že když se mě chtěl někdo při řešení projektů (takový ty “Šablony” atd.) zbavit, odepsal mi na můj konkrétní dotaz: “Postupujte v souladu s příručkou pro příjemce dotace.”
  • Používejte bezpečné heslo (co to ale sakra znamená?).
  • Používejte pouze počítač s podporovanou verzí operačního systému a nainstalovanými bezpečnostními aktualizacemi. Co je to operační systém? Já mám Office, stačí?

Je to stejné jako s autorským zákonem. Jsem opravdu přesvědčený, že za většinou případů porušování různých zákonů ve škole stojí nevědomost a často dokonce i dobrý úmysl.Nechtěl jsem vás urazit, naštvat, ukázat jak jste nemožní. Chtěl jsem jen rychle ušetřit problémy těm, kteří si nechají poradit. A hlavně pomoci ochránit děti. Píšu to proto, aby bylo dopředu jasno, že se nebudu účastnit žádné “komentářové bitvy” ani dávat konkrétní právní rady.